Domov arrow Novinky arrow Brighton&Hove Výlety arrow Výlety v okolí Brightonu - Chattri
Výlety v okolí Brightonu - Chattri
Hodnotenie čitateľov: / 1
SlabéVynikajúce

chattriĎalší pekný výlet v okolí Brighton a Hove je do poľa nad Brighton, k vojnovému monumentu Chattri. Dá sa to absolvovať ako pekná okružná prechádzka cez polia a kopčeky. Zhruba na polceste nájdete skrytý zaujímavý monument - Chattri - ktorý postavili v roku 1920 na pamiatku indickým vojakom padlým poboku Britov v prvej svetovej vojne. Je to také tiché odľahlé miesto uprostred polí a kopcov South Downs.

Obtiažnosť na stupnici od 1 do 10: 2, dĺžka 9km +/- 1km, zhruba 2 hodiny cesty pešo.

Moja odporúčaná trasa sa začína v mestskej časti Patcham, kde sa dostanete napríklad autobusom číslo 5 alebo 5A - vystúpite na zastávke “The Ladies Mile” (cez cestu od rovnomenného pubu) a prešmyknete sa úzkou uličkou pomedzi domy na úzku a dlhú lúčku, uprostred ktorej sú nejaké hojdačky a preliezky pre deti, ak máte nejaké so sebou. Vyškriabete sa na horný koniec lúky a zahnete doprava.

mapka
Satelitný pohľad na trasu - vyznačená modrou.

Po chvíli dôjdete k mostíku ponad diaľnicu, prejdete po ňom a zahnete doľava dole kopcom, popri karavanovom parku. Pôjdete ešte trošku ďalej, mierne do kopca, až kým neprídete k odbočke, kde si otvoríte malú drevenú bránku a zídete z asfaltky na poľnú cestičku.

Po cestičke pôjdete stále mierne do kopca asi pätnásť minút, možno dvadsať, až kým neprídete k Chattri. Len na základe obrázkov z internetu som sa sám dlho nevedel rozhodnúť, či to za niečo stojí, či tam má význam sa šarpať. Potom mi nejaký kolega v práci povedal, že je to tam krásne; tak som si povedal, že zájdem skontrolovať. A veru bol som sám prekvapený aké magické miesto. Hoci blízko veľkého rušného mesta, človek sa tam cíti mimo civilizácie, čo môže byť celkom príjemné po týždni strávenom v rozruchu.

chattri
Chattri koncom septembra

Neďaleko Chattri sa kedysi zjavne nachádzalo aj poloblúkové zrkadlo, v ktorom sa krásne odrážal celý Brighton, no keď som ho hľadal, tak už som ho nenašiel, len dobre uhladené stopy po akejsi inštalácii v tráve. Škoda, lebo na fotkách to vyzeralo zaujímavo. Fotka 1, Fotka 2.

c curve in field
Chattri a miesto, kde kedysi bolo zaujímavé zahnuté zrkadlo

Cestička potom pokračuje okolo zhluku stromov, cez pole k bráničke, za ňou zahnete doprava, zbehnete trošku dole kopcom, zahnete za roh a tam za starou šopou vás prekvapia prasiatka. Je tam akási prasačia farma, teda aspoň bola (9/2012), keď my sme tade s kamarátom prechádzali. Na starších satelitných Google mapách nevidno ani stopy po nej. Možno je to tam zriadené len dočasne, tak sa nespoliehajte, že to tam ešte bude. Každopádne to bolo milé prekvapenie - vidieť toľko prasiatok sa váľať v blate, kŕmiť sa zo zásobníka, túlať sa od plota k plotu. Mali také milé plechové hangáre / chlieviky postavené na neosiatom poli a tak sa tam rochnili vo svojom kráľovstve. My sme mali so sebou deti, a tým sa to náramne páčilo.

Potom prejdete okolo nejakých budov, odtiaľ je trasa už po pevnej ceste, po ktorej občas nejaký farmár aj prejde autom, či traktorom. Po vašej pravej ruke bude ľanové pole, na jeseň sa kde-tu dajú nájsť aj černice popri trase. Už to máte len asi pol hodinku nazad k bodu, kde ste zbehli z asfaltky na poľný chodník. Naspäť do Patchamu sa vrátite tak, ako ste prišli - cez most ponad diaľnicu, trošku dole kopcom, doľava na lúku, okolo hojdačiek, cez úzky chodníček na zastávku oproti The Ladies Mile.

Interaktívna mapka

Na tejto mapke zaznačujem všetky trasy, ktoré mám prechodené:

Pozrieť si mapu Kam na vylet - Brighton and Hove ma stránkach Google Maps.

Alternatívy

Jack and Jill

Ako tak budete kráčať na sever od Chattri, stále ďalej od Brightonu, uvidíte pred vami dva veterné mlyny: Jack and Jill. Jack and Jill sú miestne názvy týchto dvoch staručkých obrov. Oficiálne sa nazývajú Clayton Windmills. Ten tmavý mlyn je Jack, ten svetlý je Jill. Jill tu presťahovali za pomoci ťažných koní a volov v roku 1852.

jack a jill veterne mlyny
Veterné mlyny Jack a Jill

Keď prídete k bránke na konci poľa a máte pocit, že chôdze nebolo dosť a zaujali vás Jack and Jill, stačí pokračovať ďalej rovno hore lúkou, až kým nebudete križovať South Downs Way (SDW). Zahnete doľava a pôjdete stále za nosom - stratiť cestu nemôžete, lebo je pekná vyšliapaná a pred očami máte stále približujúce sa dva veľké veterné mlyny.

Od týchto mlynov sa buď vrátite nazad, k vyššie opísanej okružnej trase, ktorá vás zatiahne nazad do Patchamu, alebo sa spojíte znova so South Downs Way a prejdete sa pekne po kopčekoch trebárs až do mestečka Lewes. Úsek cesty z neďalekého Ditchling Beacon mám zdokumentovaný na tejto adrese.

Ak máte záujem o trošku poriadnejšiu túru, pôjdete po SDW smerom na západ, kde vás čakajú riadne kopce: najprv popri golfovom ihrisku dole kopcom do mestečka Pyecombe, kde prejdete mostom ponad diaľnicu A23 a bude vás čakať dlhý výšľap do kopca. Odtiaľ zbehnete dole, križujete Saddlescombe Road, a môžete sa začať škriabať Devil's Dyke-om, no zo zlej strany - parádne do kopca.

Mimo sezónu vás tu však na kopci nebude čakať žiadny autobus, tak buď si to odkráčate naspäť do Hove-u, alebo si ešte užijete dve hodinky miernych vlniek až do Upper Beeding-u, kde už môžete naskočiť na autobus číslo 2 alebo 2A, a zviesť sa domov.

Zakončenie cesty v Stanmer Parku

Ak by vám však na veterné mlyny stačil pohľad z diaľky, pokračujte pekne po trase ako som vyššie popisoval. Ak by ste však chceli zakončiť prechádzku v inom bode, ako Patcham, vrelo odporúčam zbehnúť doľava na cestu vyznačenú červenou farbou na mapke hore. Touto krátkou spojnicou sa dostanete do lesíka pri Stanmer-i a ten je krásny. Tam sa môžete prejsť či už jedným, či druhým smerom až na zastávku pri Sussex-skej univerzite, a odtiaľ naskočiť na autobus číslo 25. Táto verzia je len o málo dlhšia, zhruba 2 km naviac, no je to príjemnejšia prechádzka vďaka peknej cestičke cez lesík.

Celý zoznam výletov, ktoré vám odporúčam absolvovať v okolí Brighton a Hove nájdete TU.

Posledná úprava ( Tuesday, 14 May 2013 )